Varvtalsregulator version H är avsedd för A-traktorer (diesel eller bensinmotorer) där hastigheten begränsas enligt de regler som gäller för A-traktorer. Avsikten med denna modell är att kunna mäta och reglera på hastighet i stället för bara varvtal på motorn. Varvtalet mäts också och används som en backup ifall hastighetssignalen faller bort. Avsikten är också att åstadkomma en lösning som kan accepteras av såväl myndigheter som ägare/användare av A-traktorer. Lösningen medför att man inte behöver använda höga varvtal på motorn, vilket medför buller, hög bränsleåtgång och problem med tillförlitlighet. När brytpunkt överskrides så påverkas utgången som styr ventilen till bränsleinsprutningen, matningsspänning till tändspolar eller till gaspedalstyrning om det finns elektrisk gaspedal.
Besiktning och intyg
I stort sett alla besiktningsföretag kräver ett intyg på att bilen inte innehåller någon dold funktionsom kan åsidosätta begränsningen i hastighet. Om du planerar att bygga en A-traktor och skall sedan besikta den, skriv ditt regnr i samband med beställning eller kontakta oss i efterhand så tillhandahåller vi ett påskrivet intyg. Vi intygar att regulatorn inte innehåller någon dold funktion för detta. Du får också skriva på att någon annan funktion i bilen inte åsidosätter begränsningen.
Så här kopplar du in - enkelt förklarat angående insignalerna:
• Varvtalssignal
Tas enklast ifrån generatorn, öppna den och löd in dig på en utav statorlindningarna. Enkelt! Ett annat alternativ är att använda kamaxelgivaren men det är inte säkert att det går på din bil. Har du en King Cab/Navara kanske du till och med kan använda kamaxelgivaren direkt, även utan vår förstärkare, som kan behövas på andra bilar med kamaxelgivare.
• Hastighetssignal
Tas enklast från en induktiv givare monterad på tex. bakaxeln för att mäta på kardanknutar eller om du svetsar dit mätpunkter själv. Tänk på att använda minst 4 mätpunkter annars blir mätfrekvensen för låg. Tänk på att fästa induktiva givaren så att den följer med rörelser i bilen. Mätområdet är mellan 1-8mm och det är viktigt att givaren inte hoppar ur läge när du är ute på vift. Vi har även en hålplatta som kan monteras runt kardan för att ge en perfekt puls. Passar inte på alla bilar, men fungerar fint på King Cab/Navara och liknande, där det inte är så trångt mellan kardan och annat upp.
Så här ställer du in varvtal och hastighet:
• Inställning av varvtal
Ta reda på vilket varvtal som skall ställas in i varvmod: Det ska vara högst på det varvtal som blir vid 30 på högsta användbara växel. (normalt 3an på främre och högväxel eller 4:an på bakre lådan) Ställ in så att den vid stillastående bryter på detta varvtal.
• Inställning av hastighet
Hissa upp bilen, ”kör” i 30km/tim och ställ in så att den bryter vid max 30-33km/tim
Varvtalsregulator, H-version, för A-traktorbygge utan högt varv för att köra i 30km/tim.
• Kopplas till induktiv givare på drivaxel eller annan källa för att mäta hastighet, och till generatorns utgång för varvräknare(vissa bilar) eller till annan givare för att mäta varvtal .
• Styr ventilen/pump för bränsleinsprutning till motorn(diesel), eller +12V-matning till tändspolar(bensinare).
• Kan alternativt styra gaspedalsignal med tillbehör 03-170 ( lämpligt vid Common-Rail -dieslar och alla bilar med elektrisk gaspedal)
• Inställning sker på liknande sätt som våra övriga regulatorer. Varvtal ställs in när bilen står stilla, och hastighet när man kör.
• Kan användas att driva matningsspänning till tändspolar i de bilar som har 3,4 eller 6 tändspolar t.ex.
• Kan användas med induktiv givare på drivaxel för att mäta och bryta på hastighet.
• Glöm ej tillbehör som tex. Induktiv givare, hålplatta, kabel eller metallåda om du behöver.
Denna modell går även att få med shiftlight-funktion
Shiftlight är ett tillägg till varvtalsregulatorn i form av en blå lysdiod (diam 10mm). Den tänds strax innan det inställda brytvarvet uppnås. Det indikerar alltså "snart uppnås brytvarvet" och man kan lättare hålla sig inom önskat varvtal. Välj om du vill ha shiftlight eller inte vid beställning.
Länkar:
> Ladda ner bruksanvisning (.pdf)
> FAQ - Vanliga frågor om H-versionen (.pdf)
> H-version programfunktionsbeskrivning (.pdf)
> Översikt H-regulator system (.pdf)
> Modifiera generator för varvtalssignal (youtube)
Exempel på installationer med H-versionen:
> Exempel 1: Volvo 745
> Exempel 2: Suzuki X90 Kopplingsschema X90 H-version
> Exempel 3: Volvo 745
> Exempel 4: Ford Ranger
> Exempel 5: Nissan King Cab
Installationsfilm Varvtalsregulator Version-H | Laglig A-traktor med alla växlar
> Exempel 6: Nissan King Cab
Tips till dig som skall spärra en king cab med 133hk motorn