APP-sensor, Accelerator Pedal Position sensor - gaspedalstyrning Passar i stort sett alla bilar med elektronisk gaspedal förutom Volvo. För Volvo, se 114-03-170-volvo. Avsedd att användas ihop med Varvtalsregulator H-version för att styra gaspådrag.
Kopplas mellan elektrisk gaspedal och bilens styrbox. När regulatorn vill bryta kopplas signalerna från gaspedalen bort och istället kopplar in signal som betyder tomgång.
OBS! Missa inte att köpa till kabel som förenklar installationen, Art.nr 114-03-195.
Förtydligande:
På grund av missuppfattningar av benämningen "App sensor" så vill vi förklara att "App sensor" är förkortning på "Accelerator Pedal Position Sensor" och har ingenting relaterat till någon mobiltelefon eller annan liknande plattform för att kunna styra enheten.
Hur fungerar det?
De flesta bilar har 2 variabla signaler från gaspedalen, vissa har 3. Oavsett vilket så passar vår gaspedalstyrning de flesta bilar genom att agera som en "extra" gaspedal som kopplas in och ger konstant tomgångssignal till motorstyrningen när H-regulatorn signalerar brytning. Detta får till följd att gaspådraget slår av och går till tomgång när man når den inställda hastighetsgränsen i H-regulatorn nås.
Hur installerar jag?
Mät upp gaspedalens samtliga kablar vid tomgång och vid fullgas, anteckna värdena och kabelfärg/position. Det räcker i de flesta fall med full tändning, motorn behöver normalt ej vara på men gaspedalens kontakt måste sitta i gaspedalen. Kan du inte komma åt att mäta direkt i kontakten, försök stick igenom kabelisoleringen för att få ett mätvärde. Det kan vara bra att fixera multimeterns minus i OBD-kontaktens pin 5 (jord) under tiden du mäter.
När du har mätt klart ser du klart och tydligt vilka kablar som har ändrat värden. Dessa klipps helt av och leds in via gaspedalstyrnigen. In1/2 på gaspedalstyrning är alltid ifrån pedal. Ut1/2 är alltid vidare till bilen. Det är viktigt att In1/Ut1 och In2/Ut2 hänger ihop så att de ej växlas.